Komunikacja
Pierwszym etapem nawiązania współpracy jest efektywna komunikacja - poznanie wzajemnych potrzeb i oczekiwań.
Zanim zaproponujemy środki naprawcze, musimy poznać i zrozumieć, który obszar działalności Twojej firmy wymaga uwagi.
Przydatne w tym celu będą podstawowe informacje o działalności firmy na rynku, o produktach i dostawcach oraz aktualnej drodze produktu od dostawcy do odbiorcy końcowego.
Określenie celów
Podejmowanie efektywnych działań wymaga także ustalenia pewnych priorytetów. Nie da się zrobić wielu rzeczy jednocześnie, ponieważ żadna z nich nie będzie wykonana wystarczająco dobrze, aby uzyskać planowany rezultat.
Pracujemy zatem zadaniowo, kierując się przy tym kilkoma zasadami:
-
określ swój cel precyzyjnie i jak najprościej - prostota jest kluczem do zrozumienia i wykonania zadania
-
określ swój cel tak, aby był realny do wykonania - jeśli Ty lub Twoi ludzie nie będą wierzyć w to, co robią, nie osiągniesz zamierzonych rezultatów
-
określ zasoby potrzebne do osiągnięcia celu - jeśli nie masz środków, materiałów, wiedzy - nie rób tego
-
sporządź plan działania - określ ramy czasowe poszczególnych etapów, elastycznie wprowadzaj zmiany
-
wykonaj zadanie, skoryguj błędy
Analiza
Kolejnym krokiem do optymalizacji - czyli do podniesienia efektywności procesów, jest niezależna analiza stanu obecnego.
Analizie poddajemy więc bieżącą sytuację w sprzedaży, stany magazynowe wraz z rotacją towarów oraz realizowaną politykę zakupów i dostaw.
Firma zlecająca analizę czynnie uczestniczy w tym procesie. Dostarcza i na bieżąco uaktualnia dane źródłowe, w tym między innymi:
-
bieżące stany magazynowe
-
miesięczne oraz bieżące zestawienia sprzedaży
-
plan sprzedaży na kolejny kwartał
-
plan zamówień na kolejny kwartał
-
aktualne dokumenty związane z transportem
Optymalizacja
Wynikiem przeprowadzonej analizy jest raport obecnej sytuacji ze wskazaniem punktów kluczowych do jej poprawy. Zaproponujemy zmiany, zasugerujemy rozwiazania.
Ostateczna decyzja co do wprowadzenia zmian nalezy zawsze do Zleceniodawcy.
Możliwe zakresy zmian to między innymi:
-
selekcja produktów
-
nowe kanały produkcji
-
usprawnienie procesu zamówień
-
poprawa efektywności logistyki
-
optymalizacja polityki magazynowej
W efekcie optymalizujemy koszty działalności, przynosząc wymierne oszczędności finansowe.